Kdo by dnes neuměl hrát klasickou karetní hru "Prší". Hra je tak snadná, že člověk u ní nemusí ani moc přemýšlet a karty padají na stůl zcela mechanicky. Ale co se stane, když tolik populární hře poněkud pozměníme právě ta "zažitá" pravidla ;-). Člověk se začne více soustředit na hru a přesto dělá chyby, neboť zvyk je zvyk. A právě tyto chyby, které jsou penalizovány trestnými kartami jsou základním principem hry. Za chyby se "platí"! Vytvořit doslova pěkný zmatek a odtud pošel i název hry. Vždy si užijeme pěknou legraci a pokud se zdá, že již ostřílení borci nechybují, přidáme nějaké to alko a hned to má zase správný šmrnc ;-). Tuto karetní hru k nám zanesl Malej Tom a postupem času se mezi námi natolik zabydlela, že nás neodmyslitelně provází na našich cestách. Hra prošla postupně četnými změnami, zejména v letech 2003, kdy se začalo hrát na osmy a spodky a roku 2004, kdy se hra rozšířila i na karty králů a pravidla již vydržela dodnes. Pro více jak čtyři hráče se doporučuje užít rozhodně dva balíčky karet, hra se navíc stává mnohem zajímavější.

Z M A T E K

PRAVIDLA PRO JEDNOTLIVÉ KARTY:

SEDMA:
Hráč na kterého přijde sedma, bere dvě karty z balíku, nebo jí přebije sedmou či zeleným králem. Případně použije červeného krále.

OSMA:
Hráč který zahraje osmu, posune hru vpřed ob jednoho hráče vztažmo k sobě ve směru kola hry. Pokud jsou hráči již pouze dva, osma obrací hru zpět na hráče, který s ní hraje.

DEVÍTKA:
Hráč výrazně ohlásí hranou kartu slovy "devitka".

DESÍTKA:
Hráč který zahraje desítku, otáčí směr kola hry. Hraje hráč jenž hrál před ním, ale v opačném směru hry. Pokud jsou hráči již pouze dva, desítka obrací hru zpět na hráče, který s ní hraje.

SPODEK:
Hráč který zahraje spodkem, vrací hru zpět ob jednoho hráče vztažmo k sobě ve směru kola hry. Pokud jsou hráči již pouze dva, spodek obrací hru zpět na hráče, který s ní hraje.

FILEK:
Mění pouze barvu.

KRÁL:
Zelený král přebíjí sedmičku, jeho lze přebít pouze jiným zeleným králem pokud jsou ve hře dva balíčky karet, případně užít červeného krále. Hráč na kterého přijde bere čtyři karty z balíku.

Červený král posune hranou kartu na dalšího hráče v pořadí ve směru kola hry. (Například jde-li na mne sedmička a já užiji tohoto krále, tak tato sedmička platí pro hráče, který hraje po mně) Červeného krále nelze použít na eso.

Kulový král umožňuje zbavit se ihned libovolné karty. Tzn. pokud použiji tohoto krále, tak hned po něm mohu odhodit další libovolnou kartu ať už za účelem zbavit se karty nepotřebné či naopak brilantně použít nějaké silné karty, třeba sedmičky k útoku. Kulového krále lze užít prakticky kdykoli na barvu kulí či kartu krále kromě několika případů. Kulového krále nelze použít bezprostředně na zeleného krále, sedmičku a eso.

Žaludový král je složitější. Vyřadí hráče, který kartu užil na dvě kola a to v libovolném směru hry. Tento hráč tedy sice nehraje, ale jeho pozice ve hře je stále platná co se týče počítání (například při hraní osmou nebo spodkem). Kolem hry se zde rozumí průchod hry, okamžik kdy je hráč na řadě. Pozor, přeskok osmou nebo spodkem se nepočítá, neboť hráč není na řadě. Libovolná karta zahraná na tohoto hráče je platná pro dalšího hráče v pořadí kola hry (například sedma nebo eso, je-li to spodek či osma, hra se pouze posune o hráče dál v pořadí kola hry). Toto vše platí i v situaci, kdy jsou hráči již pouze dva! Karta hraná se svou funkcí obrací na hráče jenž s ní hraje. (Například pokud zahraji v rámci kola hry sedmičku na soupeře, jenž použil žaludového krále (nyní on stojí první kolo), tak sedmička rázem platí pro mne. Hrají tedy další sedmičku, která je opět na mne (soupeř uplatňuje druhé kolo nehraní) a pokud nemám, beru čtyři karty z balíku, pokud ano, zahraji další sedmou či třeba zeleným králem a nyní již je na řadě spoluhráč (jenž dvě kola nehrál) a nyní třetí kolo již hraje. Stejně tak je tomu třeba i u esa, které se obrací funkcí proti mně) Ale pozor, v duelu spodek, osma a desítka se neuplatňuje jako nehraní soupeře, který užil žaludového krále (tedy stav, kdy je na řadě a hra ho protíná). Použije-li hráč žaludového krále jako kartu poslední, je stále do třetího kola ve hře a může být vrácen do hry! V duelu dokonce takto stojící hráč může být tím, kdo nakonec prohraje, pokud soupeř se zbaví karet během dvou kol jeho čekání.

ESO:
Hráč na kterého přijde eso, mlčí a výrazně cvrnkne do svého vějíře karet v ruce, nebo přebije esem.

OSTATNÍ PRAVIDLA:

Hráč zřetelně oznámí odhazování své předposlední karty slovy "poslední", ještě před jejím odhozením. To aby upozornil, že již bude mít poslední kartu v ruce.

V okamžiku, kdy některý z hráčů se zbaví všech karet, tak se mohou spoluhráči veřejně domluvit na hře a pokusit se vrátit úspěšného hráče do hry během jednoho kola v libovolném směru hry, zpravidla sedmou či králem. Jinak hráč vítězí. Protnutím se rozumí okamžik, kdy je vítězný hráč na řadě, nebere karty z balíku a nemá čím hrát. Přeskok osmou a spodkem není protnutí, neboť hráč není na řadě!

Všichni hráči dohlížejí na dodržování pravidel, pokud oprávněně upozorní na porušení pravidel hry, hráč jenž pravidla porušil si bere trestné dvě karty z balíku. Pokud je upozornění neoprávněné či chybné, je trestáno také dvěma kartami z balíku. I hráč jenž již nemá karty, stále hraje a může hru pozorovat a komentovat, ale chyba ho vrací dvěma kartami z balíku do hry.

Pokud hráč do pěti vteřin nijak nereaguje na fakt, že je na řadě, například slovy: "já vím" či "hraji" , tak bere dvě trestné karty z balíku. Okolí předpokládá, že neví, že je na řadě.

Pokud hráč bere trestné karty v okamžiku, kdy je na řadě, tak je nejprve položí u sebe na stůl a užije karet majíc v ruce. Teprve poté si smí karty vzít do ruky a s nimi pokračovat.

Rozdávající hráč reaguje na otočenou kartu stejně jakoby s ní hrál sám. To platí i pokud je kartou žaludový či kulový král, kdy přidá další kartu z balíku navrch. Červený král přebírá význam spodní karty z balíku karet. Pokud je kartou filek, tak platí barva nikoli význam ze spodní karty z balíku karet.

Hráč který je poslední a prohrává, platí rundu.

ZPĚT